colored-pencils-in-open-box

AHCC چیست؟ درمان زگیل تناسلی با AHCC

ویروس پاپیلوما انسانی یاHPV، یک گروه از ویروس‌های منتقله جنسی هستند که به عنوان یکی از شایع‌ترین عوامل ایجاد زگیل‌های تناسلی و همچنین سرطان دهانه رحم شناخته می‌شوند. درمان HPV اغلب بر اساس مدیریت علائم و پیشگیری از عوارض جدی‌تر  صورت می‌گیرد.

یکی از ترکیباتی که به تازگی به عنوان یکی از جدیدترین اقدامات در زمینه درمان HPV مطرح شده است، AHCC یا “Active Hexose Correlated Compound” است. این ترکیب از میسلیوم قارچ شیتاکه به دست می‌آید و با تقویت سیستم ایمنی بدن، در کنترل HPV نقش دارد. در این محتوا به بررسی AHCC و تاثیر آن بر درمان زگیل تناسلی می‌پردازیم.

AHCC چیست و چه کاربردی دارد؟

زگیل تناسلی چیست؟

HPV یا پاپیلوما ویروس انسانی، یک گروه از ویروس‌ها است که بر روی پوست و مخاط انسان‌ها عفونت ایجاد می‌کند. این ویروس می‌تواند به صورت مخفی و بدون علائم ظاهری نیز در افراد حضور داشته باشد و تا مدت‌ها وجود آن در بدن فرد مشخص نشود اما ویروس به دیگران انتقال داده شود.

برخی از انواع HPV باعث تشکیل زگیل‌های تناسلی می‌شوند و از  طریق بیماری‌های جنسی نیز منتقل می‌شوند. علاوه بر زگیل‌های تناسلی، برخی از انواع HPV می‌توانند باعث ابتلا به سرطان، به ویژه سرطان دهانه رحم، شوند.

روش‌های متعددی برای جلوگیری از انتقال HPV وجود دارد؛ از جمله واکسیناسیون، استفاده از کاندوم و آگاهی‌بخشی در رابطه با رفتارهای جنسی ایمن. همانطور که گفته شد، برخی از افراد آلوده به این ویروس، علامت ظاهری ندارند؛ بنابراین افزایش آگاهی و اطلاعات درباره این ویروس و بیماری اهمیت زیادی دارد. باید توجه کرد که در صورت مشاهده هر گونه علامت بهتر است که هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه شود.  

زگیل تناسلی چیست؟

تا کنون، درمان کاملی برای عفونت HPV (ویروس پاپیلوما انسانی) تایید نشده است. با این حال، برخی از علائم این بیماری مانند زگیل‌های تناسلی، قابل مدیریت و درمان هستند. همچنین، واکسیناسیون در پیشگیری از عفونت با انواع سرطان‌زای HPV موثر است. مطالعات نشان داده‌اند که ترکیباتی نظیر AHCC (Active Hexose Correlated Compound) در مدیریت عفونت‌های HPV و درمان زگیل‌های تناسلی موثر هستند. در ادامه به بررسی AHCC و نقش آن در درمان زگیل تناسلی می‌پردازیم.

AHCC چیست و چه کاربردی دارد؟

AHCC یک مخفف برای “Active Hexose Correlated Compound” است که از عصاره میسلیوم قارچ شیتاکه (Shiitake) به دست می‌آید. این عصاره، سرشار از آلفاگلوکان است. آلفا گلوکان‌ها (Alpha-Glucans) پلی‌ساکاریدهایی (کربوهیدرات پیچیده) هستند که در برخی از منابع غذایی، به ویژه در قارچ‌هایی مانند قارچ شیتاکه، وجود دارند و می‌توانند در تقویت سیستم ایمنی نقش بسزایی داشته باشند. در مطالعات نشان داده شده است که آلفا گلوکان‌ها می‌توانند به افزایش فعالیت سلول‌های ایمنی، مانند سلول‌های NK (سلول‌های کشنده طبیعی) و سلول‌های دندریتیک، کمک کنند.

AHCC و درمان HPV (زگیل تناسلی)

AHCC و سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن از چند نوع ایمنی تشکیل شده است که هرکدام وظایف و نقش‌های خاصی در مقابله با میکروب‌ها، ویروس‌ها، سلول‌های سرطانی و تهاجمات دیگر دارند. ایمنی ذاتی که به سرعت و به صورت عمومی به مقابله با عوامل خارجی می‌پردازد و همچنین ایمنی اختصاصی که به طور خاص  در برابر عوامل بیماری‌زا عمل می‌کند، از انواع آن هستند. 

مطالعات نشان داده‌اند که AHCC می تواند پاسخ سیستم ایمنی ذاتی و اختصاصی شما را به عوامل بیماری‌زا تغییر دهد. این بدان معناست که مصرف AHCC باعث می‌شود ک بهتر بتوانید در برابر تهاجم ویروس، باکتری، حمله خودایمنی، پاسخ التهابی یا سایر بیماری‌ها مانند سرطان، هپاتیت یا دیابت مقاومت کنید.

AHCC با چند روش به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند:

  • افزایش تولید سیتوکین‌ها
  • افزایش فعالیت سلول‌های NK (سلول‌های کشنده طبیعی) به مقدار 300 تا 800 درصد
  • افزایش جمعیت ماکروفاژها
  • افزایش تعداد سلول‌های دندریتیک
  • افزایش تعداد سلول‌های T تا 200٪

بنابراین استفاده از AHCC به افزایش قوای سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و از بیماری‌زایی عوامل بیگانه جلوگیری می‌کند.

AHCC و درمان HPV (زگیل تناسلی)

مطالعه‌ای در زمینه نقش AHCC در درمان HPV انجام شد که این مطالعه بر روی زنان با حداقل دو سال سابقه ابتلا به HPV پرخطر مزمن متمرکز شد. بیماران، مکمل AHCC را به مدت شش ماه و سپس به دنبال آن شش ماه دارونما (پلاسبو) دریافت کردند. بیماران گروه کنترل نیز به مدت 12 ماه دارونما دریافت کردند. نتایج این مطالعه نشان داد که 14 نفر از 22 بیمار (63.6٪) پس از درمان با AHCC ، HPV منفی شدند و بیماری‌شان بهبود پیدا کرد.

در حال حاضر درمان قطعی برای مقابله با همه‌ انواع HPV وجود ندارد؛ هم‌چنین برخی از انواع این ویروس نیز می‌توانند سبب بروز سرطان دهانه رحم شوند که نیازمند مداخلات درمانی جدی‌تری دارد؛ با این حال نشان داده شده است که استفاده از AHCC با تقویت سیستم ایمنی بدن، در کنترل زگیل تناسلی نقش دارد.

مکمل  خوراکی هگزایم ساخت شرکت اشبال فارما، حاوی 500 میلی‌گرم از ماده موثره AHCC است که در کنترل بیماری عفونت HPV نقش مهمی دارد. این فرآورده که با باکیفیت‌ترین مواداولیه وارداتی تولید شده است، در افزایش قوای سیستم ایمنی نقش دارد و بدین ترتیب در جلوگیری از بروز بیماری‌های دیگر مثل آنفلوانزا نیز نقش دارد. 

یکی دیگر از کاربردهای این مکمل، کاهش عوارض ناشی از شیمی درمانی در افراد مبتلا به سرطان و بهبود کیفیت زندگی آن‌ها است. بنابراین درصورتی که این روزها نگران ابتلای خود به HPV هستید و یا به دنبال راه مطمئنی برای تقویت دوچندان سیستم ایمنی بدن خود هستید، مکمل خوراکی هگزایم می‌تواند یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای شما باشد.

AHCC و سرطان

مطالعات نشان داده‌اند که AHCC در کاهش عوارض ناشی از شیمی درمانی نقش دارد. این موارد عبارتند از:

  • ریزش مو: نشان داده شده است افرادی که تحت شیمی درمانی هستند و از AHCC نیز استفاده می‌کنند، ریزش مو را تجربه نکرده‌اند.
  • تهوع و استفراغ: طی مطالعات بالینی انجام شده در ژاپن و کره ، تهوع و استفراغ در افراد تحت شیمی درمانی، با مصرف مکمل AHCC کاهش پیدا کرده است.
  • افزایش شمار گلبول‌ها: شیمی درمانی می‌تواند با سرکوب مغز استخوان، در کاهش تولید گلبول‌های سفید نقش داشته باشد و این اتفاق، تاثیر نامطلوبی روی بدن خواهد گذاشت. AHCC با افزایش شمار گلبول‌های سفید از بروز این عوارض نامطلوب جلوگیری می‌کند.
  • حفظ سلامت کبد: هم‌چنین شیمی درمانی، اثرات نامطلوبی بر کبد باقی می‌گذارد و مطالعات نشان داده‌اند که می‌توان با مصرف AHCC ، از اثرات منفی شیمی درمانی بر کبد جلوگیری کرد.
AHCC و سرطان

به طور کلی، مصرف AHCC باعث افزایش کیفیت زندگی افراد مبتلا به سرطان شده است و نه تنها عوارض ناشی از شیمی درمانی را کاهش داده است، بلکه روی بقای بیماران نیز تاثیر مثبت دارد.

AHCC و دیابت

مطالعات آزمایشگاهی و پیش‌بالینی نشان داده‌اند که AHCC تاثیرات مثبتی روی دیابت دارد. این مطالعات روی موش‌ها انجام شده است و نتیجه‌ آن، کاهش سطح گلوکز خون آن‌ها و نرمال شدن سطح انسولین بوده است.

AHCC و کبد

در بیمارستان Phramongkutklao در بانکوک، مطالعه‌ای توسط تیم پزشکی روی افراد مبتلا به هپاتیت C مزمن انجام شد که طی آن مشخص شد مصرف AHCC باعث کاهش آسیب کبدی شده است.

همچنین مطالعه‌ای در رابطه با افزایش آنزیم کبدی ناشی از الکل انجام شده است که نشان می‌دهد مصرف مکمل AHCC به مدت 12 هفته می‌تواند سطح آنزیم های کبدی و سیتوکین های پیش التهابی و ضد التهابی را در بیمارانی که به دلیل مصرف الکل دچار افزایش آنزیم‌های کبدی شده‌اند، بهبود بخشد.

نکات مهم در مصرف AHCC

تداخلات داروها با AHCC

AHCC ممکن است با برخی داروها، به ویژه داروهایی که روی عملکرد سیستم ایمنی یا کبد اثر می‌گذارند، تداخل داشته باشد. برخی از داروهایی که احتمال تداخل با AHCC دارند، عبارتند از: داروهای ضدویروسی، داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی و داروهای ضدسرطان.

شرایط پزشکی خاص افراد

افراد با شرایط پزشکی خاص مانند افراد مبتلا به بیماری‌های خودایمنی، دارای مشکلات انعقادی خون و افراد مبتلا به ائوزینوفیلیا، باید در خصوص مصرف AHCC با پزشک خود مشورت کنند.

حساسیت

افراد با حساسیت به قارچ‌ها یا هر گونه ترکیب موجود در AHCC باید از مصرف آن خودداری کنند.

بارداری و شیردهی

اطلاعات محدودی درباره ایمنی و اثرات AHCC در زمان بارداری و شیردهی وجود دارد، بنابراین زنان باردار یا شیرده نیز باید قبل از مصرف با پزشک و یا داروساز مشورت کنند.

بنابراین توصیه می‌کنیم درصورت وجود هرکدام از شرایط ذکر شده، پزشک معالج خود را در جریان قرار دهید تا ایشان با توجه به تاریخچه پزشکی شما و داروهایی که مصرف می‌کنید، بهترین راهنمایی را ارائه کند.

نتیجه‌گیری

در نهایت، به دلیل اثرات گوناگونی که AHCC بر سیستم ایمنی دارد، باعث شده که به یک مکمل تخصصی برای تقویت سیستم ایمنی در پیشگیری و درمان HPV و همچنین کاهش عوارض ناشی از شیمی درمانی تبدیل شود. بنابراین، متخصصان پزشکی توصیه می‌کنند که اگر به دنبال یک راه مطمئن برای تقویت سیستم ایمنی و دوری از بیماری‌ها هستید، AHCC را فراموش نکنید.