colored-pencils-in-open-box

آدومدز چیست و چه کاربردی دارد؟

اس-آدنوزیل-ال-متیونین یک ماده طبیــعی اســت که در تمام سلول های بدن یافت می شود. این ماده متابولیت مستقیم آمینواسید ال-متیونین اســـت و در بسیاری از واکنــش های بیوشــیمیایی بدن نقش مهمی دارد.
آدومدز® حاوی 400 میلی گرم S-Adenosyl-L-Methionine (SAM-e) به عنوان ماده مؤثره، نقش تقویت کننده خلق و خو، حفاظت از کبد و بهبود عملکرد مفاصل را دارد که با هدف بهبود کیفیت زندگی افراد تولید شده است. در ادامه، به بررسی مواد موثر، مکانیسم اثر، مزایا و کاربردهای این محصول، نحوه مصرف و عوارض جانبی آن می‌پردازیم

اطلاعات بیشتر در مورد آدومدز

آدومدز چیست؟

ADOMEDS® یک کپسول تقویت کننده خلق و خوی طبیعی است که حاوی 400 میلی گرم S-Adenosyl-L-Methionine (SAM-e) به عنوان ماده موثره می‌باشد. این ماده، دهنده اصلی گروه متیل در مغز است و در سنتز هورمون‌ها و انتقال‌دهنده‌های عصبی نقش دارد.

مکانیسم اثر

  • با تحریک تولید سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین به انتقال پیام عصبی کمک می‌کند.
  • با متیلاسیون فسفولیپید به بازیابی سیالیت غشای سلولی کمک می کند.
  • با افزایش تعداد گیرنده های آدرنرژیک، انتقال پیام عصبی را بهبود می بخشد.
  • فعالیت دوپامینرژیک را بهبود می بخشد.

موارد مصرف آدومدز و کاربرد آدومدز:

  • اس-آدنوزیل-ال-متیونین با تحریک تولید انتقال دهنده های عصبی (سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین) به تسهیل انتقال پیام عصبی و بالا بردن خلق کمک می کند. افراد مبتلا به افسردگی خفیف یا شدید (طبق دستور پزشک)، می توانند از این فراورده بهره ببرند.
  • این محصول میتواند به عنوان یک داروی کمکی همراه با داروهای ضد افسردگی رایج برای MDD در بیماران مقاوم به درمان یا کسانی که قادر به تحمل عوارض جانبی نیستند استفاده شود.
  • عملکرد جنسی مانند میل جنسی و نعوظ را تقویت می کند و اختلالات جنسی ناشی از داروهای ضد افسردگی را کاهش می دهد.
  • به درمان بیماری های عصبی-روانی مانند فیبرومیالژیا کمک می‌کند.
  • به میلیناسیون CNS در بیماری های نورودژنراتیو مانند MS کمک می کند.
  • زنانی که دچار سندرم پیش از قاعدگی(PMS) و یائسگی هستند و به این علت از اختلالات خلقی رنج می برند، می توانند آدومدز مصرف کنند.
  • با افرایش سن، سطح اس-آدنوزیل-ال متیونین مغز کاهش پیدا می کند، بنابراین این فراورده میتواند برای افراد سالمند مناسب است.

نحوه مصرف آدومدز

آدومدز را طبق دستور پزشک خود مصرف کنید. دوز پیشنهادی برای مصرف آدومدز در دو هفته اول شروع درمان، روزانه ۲ عدد کپسول ۴۰۰ میلی گرمی است. بسته به پاسخ بالینی، می توان آن را تا 1600 میلی گرم در روز افزایش داد.
آدومدز را می توان بعد یا قبــل از غذا مصرف کرد. اما بهتر است با معده خالی یعنی یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از غذا مصرف شود.
به علت عارضه احتمالی اختلال در خواب، بهتر است از مصرف آدومدز در شـــب خودداری کنید.

شرایط نگهداری آدومدز

آدومدز را در دمای کمتر از ۳۰ درجه سانتی گراد و دور از نور خورشید و رطوبت نگهداری کنید. همچنین آدومدز را دور از دسترس کودکان قرار دهید.

مواد تشکیل دهنده:

S-Adenosyl-L-Methionine (SAM-e) ، سلولز میکرو کریستالی، دی اکسید سیلیکون کلوئیدی، استئارات منیزیم.

موارد منع مصرف و احتیاط آدومدز

  • در صورتی که به هر یک از اجزای سازنده ADOMEDS حساسیت دارید، باید از مصرف آن خودداری کنید.
  • بیمارانی که از لوودوپا استفاده می کنند و یا مبتلا به اختلال دو قطبی هستند، باید قبل از مصرف این محصول با پزشک خود مشورت کنند.

عوارض جانبی احتمالی

این دارو معمولا به خوبی تحمل می شود. اما مصرف آدومدز هم مانند هر محصـــــول دیگری، ممـــکن است باعث ایجاد عوارض جانبی شود که شامل موارد زیر می باشد:

  • ناراحتی های خفیف گوارشی (مانند درد معده، حالت تهوع، اسهال و نفخ شکم)،
  • اضطراب
  • سرگیجه
  • بی خوابی

اگر پس از مصرف این محصول علائم واکنش های آلرژیک در بدن شما ظاهر شد، از مصرف آن خودداری کرده و با پزشک خود مشورت کنید. علائم واکنش آلرژیک ممکن است شامل خارش، راش، کهیر یا تورم باشد.

بارداری و شیردهی:

مصرف ADOMEDS  در خانم باردار فقط زیر نظر پزشک مجاز است.

مادران شیرده باید از مصرف مکمل SAM-e خودداری کنند.

تداخلات دارویی:

آدومدز یک مکمل است و تداخلات دارویی مهمی ندارد. اما اگر داروی لوودوپا مصرف می کنید، قبل از مصرف آدومدز با پزشک خود مشــــورت کنید چراکه آدومدز ممکن است به مرور زمان باعث کاهش اثربخشی لوودوپا شود.

جمع‌بندی

آدومدز® نه تنها به بهبود خلق و خو و کاهش علائم افسردگی کمک می‌کند، بلکه در تقویت عملکرد جنسی و کاهش اختلالات جنسی ناشی از داروهای ضد افسردگی نیز مؤثر است. این محصول در درمان بیماری‌های عصبی-روانی مانند فیبرومیالژیا نیز نقش دارد. با توجه به کاهش سطح SAM-e در مغز با افزایش سن، آدومدز می‌تواند به عنوان یک مکمل مناسب برای افراد سالمند نیز در نظر گرفته شود. به طور کلی، آدومدز® با بهبود عملکرد عصبی و کاهش درد و التهاب مفاصل، به عنوان یک راهکار جامع برای ارتقاء سلامت روان و جسمی شناخته می‌شود.