colored-pencils-in-open-box

آدولیور چیست و چه کاربردی دارد؟

کبد به عنوان یکی از اعضای حیاتی بدن، نقش اساسی در تصفیه خون، ذخیره و متابولیسم مواد مختلف دارد، اما عوامل مختلفی مانند تغذیه نامناسب، مصرف مواد مخدر و الکل، عفونت‌ها و بیماری‌های مزمن می‌توانند به کبد آسیب برسانند و عملکرد آن را تضعیف کنند.

در ادامه، به بررسی مواد موثر، مکانیسم عمل، مزایا و کاربردهای یک فرآورده به نام آدولیور می‌پردازیم که ترکیبات تشکیل‌دهنده آن نقش حفاظتی از کبد را دارند و به بهبود سلامتی و عملکرد کبد کمک می‌کنند. همچنین درباره نحوه مصرف و عوارض جانبی آن نیز صحبت خواهیم کرد.

آدولیور چیست؟

آدویور یک فرآورده‌ی بهبوددهنده کبد و حاوی اس آدنوزیل ال متیونین، ویتامین E، فسفوکمپلکس و اس استیل گلوتاتیون است که نقش موثری در محافظت از کبد دارند.

اس آدنوزیل ال متیونین

اس-آدنوزیل ال-متیونین یک ترکیب طبیعی است که در تمامی سلول‌های بدن یافت می‌شود و نقش بسیار مهمی در برخی از فرایندهای بیوشیمیایی ایفا می‌کند. این ترکیب، به عنوان متابولیت مستقیم آمینواسید ال-متیونین، علاوه بر حفاظت از سیستم ایمنی بدن، در حفظ غشای سلولی نیز نقش بسیار مهمی دارد. از طریق متیلاسیون و سنتز  پروتئین‌ها به حفظ و بازسازی سلول های کبدی کمک می‌کند.

این مولکول همچنین از طریق ترنس سولفوراسیون، باعث تولید گلوتاتیون، مهمترین آنتی اکسیدان بدن شده و همچنین از طریق تحریک جریان صفراوی و تولید نمک های صفراوی به پاکسازی کبد و بهبود اختلالات کبدی کمک میکند.

SAMe  با بهبود عملکرد اینترفرون‌ها دارای اثر ضد ویروسی است و در درمان بیماری‌هایی مثل هپاتیت نوع B و C می‌تواند موثر باشد. همچنین از طریق کاهش تولید سایتوکاین‌ها دارای خواص ضد التهابی است و می‌تواند در درمان بیماری‌های مزمن کبدی موثر باشد.

گلوتاتیون

گلوتاتیون یک ترکیب شیمیایی مهم و ضروری برای بدن است که به طور طبیعی در سلول‌های بدن تولید می‌شود. این ترکیب از سه اسید آمینه به نام‌های گلوتامات، سیستئین و گلیسین تشکیل شده است. گلوتاتیون نقش بسیار مهمی در جلوگیری از آسیب‌های اکسیداتیو، تصفیه سموم و حفاظت از سلول‌ها و. با توجه به ویژگی‌های آن به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی، گلوتاتیون تاثیر زیادی بر عملکرد کبد دارد.

مولکول S-acetyl Glutathioneفرم استیله گلوتاتیون است که نسبت به گلوتاتیون غیر استیله دارای زیست دسترسی حدود 68 درصد بالاتر است و یک آنتی‌اکسیدان قوی محسوب می‌شود.

ویتامین E

ویتامین E به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی، می‌تواند از آسیب‌های اکسیداتیو در سلول‌های کبد جلوگیری کند.

اکسیدان‌ها موادی هستند که می‌توانند منجر به آسیب دیدن سلول‌ها شوند. ویتامین E با تبدیل اکسیدان‌ها به فرم‌های غیرمضر، از آسیب سلولی کبد جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، ویتامین E می‌تواند فعالیت‌های التهابی را در کبد کاهش دهد، که در بیماری‌هایی مانند سیروز و کبد چرب نقش مهمی دارد.

به طور کلی، ویتامین E با اثرات آنتی‌اکسیدانی، ضد التهابی و محافظتی خود می‌تواند به بهبود و حفظ سلامت کبد کمک کند، به‌طور خاص در مواجهه با شرایط آسیب کبدی.

فسفوکمپلکس

فسفوکمپلکس که نقش مهمی در حفاظت از سلامت کبد دارد که با افزایش فعالیت‌های آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی، به کاهش آسیب‌های اکسیداتیو و التهابی در سلول‌های کبدی کمک می‌کند. مولکول سیلی بین مهمترین بخش سیلی مارین (گیاه خار مریم) است که نقش موثری در حفظ گلوتاتیون ایفا می‌کند. به دلیل زیست‌دسترسی پایین سیلی بین، در کمپلکس فسفاتیدیل کولین قرار داده شده است. سیلی بین از طریق بهبود عملکرد پانکراس و مهار ترنسپورتر 4 گلوکوز به کاهش مقاومت انسولینی کمک می‌کند.

دیگر اجزای تشکیل دهنده این فرآورده، کلوییدال سیلیکون دی اکساید و منیزیم استئارات هستند.

موارد مصرف آدولیور و کاربرد آن

  • موثر در پاکسازی کبد
  • کمک به درمان سریعتر کبد چرب الکلی و غیر الکلی
  • کاهش التهاب کبدی و تنظیم آنزیم های کبدی
  • کمک به درمان سیروز کبدی و جلوگیری از بروز سرطان کبد
  • کمک به درمان هپاتیت و کلستازکبدی
  • کمک به کاهش مقاومت به انسولین و کاهش کلسترول خون

به طور کلی عملکرد آدولیور به این صورت است:

محافظت از سلول های کبدی

سنتز پروتئین هپاتوسیت که مکانیزمی برای بازسازی سلول های کبدی است را بالا می‌برد و همچنین سیگنالینگ اینترفرون و اثرات ضد ویروسی را بهبود می‌بخشد.

محافظت از کبد

آدولیور جریان اسیدهای صفراوی و تولید نمک‌های صفراوی را تحریک می‌کند

محافظت از بافت کبد

  • سم زدایی می‌کند.
  • سطوح GSH را افزایش می‌دهد.
  • سطح SOD را افزایش می‌دهد.
  • استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهد.
  • اثرات ضد التهابی
  • تحریک ماستوسیت‌ها
  • مهار نوتروفیل‌ها
  • مهار لوکوترین
  • مهار PG، LP و IL
  • کاهش تولید سیتوکین‌های ضد التهابی

کاهش مقاومت به انسولین

بهبود عملکرد پانکراس از طریق افزایش بیان انسولین و گلوکاگون انجام می‌شود.

نحوه مصرف آدولیور

پزشک در مورد مناسب‌ترین دوز مصرفی شما تصمیم می‌گیرد؛ اما دوز پیشنهادی برای مصرف، یک کپسول در روز است.

آدولیور را میتوان بعد یا قبل از غذا مصرف کرد؛ اما به علت عارضه احتمالی اختلال در خواب بهتر است از مصرف آدولیور در شب خودداری کنید.

از مصرف آدولیور با چای، قهوه، شیر، نوشابه و شکلات به علت کاهش میزان جذب مواد موجود در این فرآورده توسط بدن خودداری نمایید و از جویدن یا له کردن کپسول بپرهیزید.

مصرف آدولیور در دوران بارداری و شیردهی

اگر در دوران بارداری و شیردهی هستید، از مصرف آدولیور پرهیز کنید.

موارد منع مصرف آدولیور

در صورت وجود شرایط زیر، برای مصرف آدولیور منع مصرف وجود دارد:

  1. بارداری و شیردهی
  2. حساسیت نسبت به هر یک از اجرای فرآورده
  3. مشکلات سوء جذب
  4. سندرم آنتی‌بادی آنتی‌فسفولیپید
  5. هموفیلی
  6. تحت درمان با وارفارین
  7. سابقه سکته هموراژیک
  8. تحت ژن‌درمانی

عوارض جانبی احتمالی

مانند همه فرآورده‌ها، این فرآورده نیز می‌تواند عوارض جانبی ایجاد کند. اگرچه همه افراد این عوارض را تجربه نمی‌کنند، برخی از این عوارض عبارتند از:

  • اختلالات گوارشی خفیف: تهوع، اسهال، معده درد
  • سرگیجه
  • اضطراب
  • بی‌خوابی
  • افزایش بزاق

اگر پس از مصرف این محصول علائم واکنش‌های آلرژیک در بدن شما ظاهر شد از مصرف آن خودداری کرده و با پزشک خود مشورت کنید.